Menu Content/Inhalt
Főmenü > Jóga > Pránajáma
 
Pránajáma
ImageA Gheranda-Szamhitá Jógájában az egyik legfontosabb elem, mintegy központ a Jógában, a Pránájáma, amit időnként a lélegzet szabályozásaként és visszatartásaként írnak le. A Gheranda itt foglalkozik az idő és hely, a szabályozott táplálkozás kérdésével, a Nádik megtisztításával, a különbözó Pránákkal, Kumbhakával, azaz a valódi Pránájámával, ami nyolcágú: Szahita, Szúrjabheda, Uddzsájí, Sítalí, Bhasztríká, Bráhmarí, Múrccshá és Kevalí. Szintén leírja a titkos hangok létráját, amely megnyilvánul a Szádhaka láthatatlan anatómiájában, mint a Pránájáma gyakorlatban való jártasság, melyet a fejlődés érdekében folytat. Megénekli az Adzsapá Gájatrín (Hamszán) alapuló Kevalí kiválóságait, hogy a kimondhatatlan, szavak nélkül való Dzsapa örökké jelen lévő minden élőlényben. Így fejezi be:

"Annak, ki ismeri a Jógát, a Pránájáma Kevalít jelent. Mit nem tud megvalósitani ezen a Földön az, aki elérte a mesteri fokot, a Kevala-Kumbhakában?"

A (megfelelően megértett) Pránájáma jelentőségét és hogy ez milyen nagy szerepet játszik a Jóga helyes gyakorlásában azt a következő passzusok mutatják be. A Hatha-Jóga-Pradípikában Ieírják:

"Az elme az érzékek ura; Az életadó lélegzet az elme ura; Az életadó lélegzet ura pedig annak abszorpciója. Az elme abszorpciója pedig a belső hang (hallgatása) által valósul meg."

A Siva-Szamhitá szintén dicsőíti ennek erényeit:

"A Jóga mestere légzés-kontrollal megszerzi a nyolc ember feletti erőt.* Átkel a bűn és erény óceánján túlra és szabadon vándorol a három világban."

Sankarácsárja véleménye a Svetásvatara Upanisad magyarázatában természetesen félreérthetetlen, ahogy a Pránájámát dicsőíti:

"A Pránájáma által megtisztitott lélek megvalósitja a Legfelsőbb Szellemet (Parabrahman). Ezért a Legfelsőbb Kinyilatkoztatás, a Sruti szerint nincs magasabb rendű a Pránájámánál."

A Jádzsnyavalkja-Szamhitá szavaival:

"Mindenki igazán a Prána kontrolljával válik megszabadulttá. Mindenki elnyeri az üdvösséget, aki a Pránájáma által megtisztult. A Prána kontrollja valójában a hajó, mely átsegiti az elkinzottata megnyilvánulás óceánján át a megszabaduláshoz."

Patanydzsalinál szintén vezető szerepet játszik a Pránájáma, mert megtisztítja az akadályoktól a Szádhaka ösvényét:

"Azután szétfoszlik a Fényt takaró fátyol és az elme képessé válik az összpontositásra."

És Vjásza, magyarázva a fenti sort, megállapítja:

"Nincs tudomány, mely magasabbra vezet, mint a légzésszabályozás. Ez megtisztít, minden tisztátalanságtól és meggyújtja a megértés lángját."

A Brahma-Vidjá Upanisad a nem-kimondott (Adzsapá) Dzsapát írja Ie a következőkben:

"Az Ő Isteni Alakja, leplezetlenül, mint minden dolgokat betöltő-látható. Én vagyok Ő (Aham-Szah), az azonositás Mantrája, mely minden lény testében azon a helyen tartózkodik, ahol a bejövő és a kimenő lélegzet (Prána-Apána) egyesül. Ezt hívják az Ő nevének nem-kimondott (Adzsapa) ismételgetésének.
Ez a kifejezés Én vagyok Ő, Ő Én vagyok, (Hamszah / Szo'ham) mindennap 21600-szor emelkedik fel és esik vissza az életadó lélegzettel."

És a Hamsza Upanisad leírja a misztikus hangok létráját, ami nem tévesztendő össze, mint ez sok esetben szokás, a vérkeringéshez tartozó szív- és vérkeringési zajaival, a következő szavakkal:

"A Csin egyfajta hangutánzó hang; ez az első hallható hang. A második hang a Csin-csin. A harmadik olyan, mint egy csengő csilingelő hangja. A kagyló fúvó hangja hasonlít a negyedikre. A Viná (hangszer) hangja az ötödik. A Táláé (ritmikus mérték) a hatodik. A hetedik olyan, mint egy fuvola hangja és a Mridanga (dobféleség) hangja a nyolcadik. A kilencedik egy üstdob hangja és a tizedik olyan, mint a villámlás mennydörgése."

ATedzso-Bindu Upanisad a pránájámát még misztikusabb fogalmakkal irja Ie, ahogy ez gyakran előfordul abban a tanulmányban:

"A világ valótlanságának bizonyítását kilélegzésnek hivják. Az Én vagyok a Lefelsőbb Lényeg (Brahman) ismétlődő érzést belélegzésnek nevezik. Amikor ez az érzés maradandóan rögzült az elmében, azt hívják a lélegzet visszatartásának. Ilyen a bölcs légzés-szabályozása. Az orrlyukak nyomásával irányítani a légzést, az a tudatlanok módszere."

Így törekszik arra, hogy közölje: több van a Pránájáma elméletében, vagy a gyakorlatában, mint amit a szem lát és hogy csak egy kicsi köze van (ha van egyáltalán) a lélegzet fizikai visszatartásához, ahogy ezt az emberek többsége igen rosszul hiszi, és amint ezt mi is megpróbáltuk bemutatni a Gheranda Szamhitához fűzött kommentárunkban.
A Jóga-Csintámani számára a helyzet világos:

"A Pratjáhára, a Dháraná, a Dhjána és a Szamádhifolyamata valójában fokozatos fejlődés a Pránájáma gyakorlatában."

És a Hatha-Jóga-Pradípiká rejtélyesen kinyilatkozza, hogy:

"Ha a levegőt, mely már belépett a Brahmarandarába visszatartjuk ott körülbelül 25 Paláig, az a Pratjáhára. Ha ez megmarad 5 ghatikáig (2 óra) az a Dháraná. Ha 60 ghatikáig tartózkodik ottaz a Dhjána. Így megmaradva 12 napig, ez Szamádhivá válik."

Amikor helyesen megértettük, akkor számos a Pránájáma kiválósága. Hibásan értelmezve teljesen meddő és bizony még ártalmassá is válhat.
Végezetül egy ősi klasszikus, a Jóga Vászistha szavaival, a tömérdek érdemről:

"Fokozatosan a Pránájáma gyakorlásával, elértem az elme feloldódását, abban a Szeplőtlen, Legfelsőbb Átmanban"


*A nyolc mágikus képesség vagy erő: végtelen kicsivé válás, levitáció, térbeli megnagyobbodás, térváltoztatási képesség, cselekvési szabadság, a létesültség szimbóluma feletti uralom, materializáció, ok-okozati összefüggések feletti uralom.

Forrás: Jógi Pranavánanda, Tiszta Jóga, Szatmári Zsigmond Magánkönyvkiadó, 1995
 

A Világ Tanítói

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Ajaib Singh
Prabhupada
Ching Hai
Steiner
Kriyananda

Barátaink

Siddhartha.hu
Santmat
Kepesseg
Aranyhegy
Body Talk
Asztrológia